Monday, May 28

Titian Pilihan..


Aku cuma nampak lorong gelap dan sempit atas nilai hati dan bingung. Tuhan sedang menghamparkan titian pilihan yang harus di lalui dengan karungan penuh was-was. Dalam kesempitan dan gelapnya lorong itu, ada ruang dan peluang besar di hujung dan mulanya. Lorong tidak berbau itu harus di kutip antara dua, untuk keputusan hati manusia dan hidup yang bakal di lalui nanti. Yang bakal beri ledakan senyuman tanpa sedar atau tangisan sedar.

Rumitnya, aku hanya mampu menggenggam bingung sebekas penutup botol, dan aku terhalang dengan tembok keraguan yang masih tegang merintangi sepanjang titian pilihan itu. Air yang penuh dalam botol keyakinan telah aku tuangkan sedikit demi sedikit untuk menghakis tembok keraguan. Kelihatan kukuh, tapi masih belum cukup menyaingi keraguan yang lebih kuat memberat. Untuk menitinya dengan hati yang penuh, aku cuma mahukan tangga keyakinan untuk aku panjat walaupun aku tidak pasti adakah tangga itu lusuh atau kukuh, antara titian pilihan supaya aku tidak jatuh, patah, atau mati dalam keadaan yang menyedihkan, mengeras di selaputi lumut dan terbiar busuk atas kecuaian diri sendiri.

Aku cuma perlukan kepercayaan,untuk elak kecuaian.

No comments :

Post a Comment

Bismillahirrahmannirrahim, tinggalkan kata-kata.